Forum Podlaski Klub Mercedes Benz Strona Główna

Podlaski Klub Mercedes Benz

 

Dane techniczne w123

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Podlaski Klub Mercedes Benz Strona Główna -> Sam naprawiam
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
krynas007




Dołączył: 20 Cze 2009
Posty: 157
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: woj.Podlaskie

PostWysłany: Pon 16:15, 04 Sty 2010    Temat postu: Dane techniczne w123

w123
Mercedes-Benz W123 - model samochodu osobowego, który był produkowany w latach 1976-1986.

Koniec produkcji przypada na rok 1986, w tym roku Mercedes produkował tylko wersję kombi. W ciągu całego okresu produkcji wypuszczano trzy wersje nadwoziowe: dwudrzwiowe coupe, limuzynę i kombi. W modelu montowano silniki diesla o pojemności skokowej 2000, 2200, 2400, 3000, oraz benzynowe 2000, 2300 (wersja gaźnikowa i z wtryskiem), 2500 i 2800 (tak jak 2300 - gaźnik lub wtrysk) centymetrów sześciennych. W późniejszym okresie oferowano również trzylitrowego turbodiesla (dostępny w Europie tylko w kombi; turbodiesel w sedanie i coupe był zarezerwowany na rynek amerykański).

Przez lata zmieniały się szczegóły auta, począwszy od wnętrza (m.in. inna średnica pokręteł regulacji ogrzewania, inne wzory tapicerki - początkowo charakterystyczne "kwadraty", później "jodełka", a nawet niewielkie zmiany tablicy rozdzielczej - starsze posiadają napisy np. oel, fuel itd. nowsze mają już oznaczenia graficzne), a skończywszy na wyglądzie zewnętrznym auta - głównie reflektory, które pod koniec roku 1982 zyskały kształt prostokątów (wcześniej montowany wyłącznie w "bogatszych" wersjach silnikowych, jak 280 i 280E), zamiast okrągłych, podwójnych "oczu", oraz kierunkowskazy różniące się odcieniem plastiku (starsze, produkowane przez Bosch - ciemne; nowsze, marki Hella - jaśniejsze).

W owym czasie była to bardzo luksusowa limuzyna, co zresztą można zauważyć po długiej liście możliwego wyposażenia ekstra. Widniała na niej np. automatyczna skrzynia biegów z tempomatem (prostej co prawda konstrukcji, ale na tamte lata i tak był on cudem techniki), samopoziomujące zawieszenie dla wersji kombi i coupe, ogrzewanie postojowe, a nawet półautomatyczna klimatyzacja. Opcjonalnie do modelu W123 można było zamówić system ABS oraz poduszkę powietrzną dla kierowcy. Żywotność tego modelu jest legendarna, zdarzają się egzemplarze z przebiegiem ponad miliona kilometrów, które nie sprawiały większych problemów technicznych. Wg statystyk ADAC z 1982 roku, przeciętny przebieg 200D w czasie pierwszej awarii (tzn. unieruchomienia samochodu z przyczyn technicznych) wynosił 852.777 km. (wikipedia.org)


Dane techniczne modelu : W123 300D


Mercedes-Benz 300 D (W 123)

Lata produkcji: 1976-1985

SILNIK
- zapłon samoczynny
- wtrysk pośredni do komory wstępnej
- pięciocylindrowy,
- czterosuwowy,
- rzędowy,
- chłodzony cieczą,
- wałek rozrządu w głowicy,
- wałek rozrządu umieszczony podłużnie z przodu,
- napęd na koła tylne

Typ silnika OM 617.912

Średnica cylindra
- do sierpnia 1979 roku: 91,0 mm
- od września 1979 roku: 90,9 mm

Skok tłoka: 92,4 mm
Pojemność skokowa
- do sierpnia 1979: 3005 cm3
- od września 1979: 2998 cm3

Stopień sprężania: 21,0
Ciśnienie sprężania
- nominalne: 2,4 - 3,0 MPa
- minimalne: 1,5 MPa
- dopuszczalna różnica między cylindrami: 0,3 MPa


Maksymalna moc silnika:

Moc maksymalna
- do sierpnia 1979: 59 kW (80 KM) przy 4000 obr/min
- od września 1979: 65 kW (88 KM) przy 4400 obr/min


Maksymalny moment obrotowy: 172 Nm przy 2400 obr/min

Układ zasilania wtryskowy, Bosch
Filtr wstępny siatkowy, Filtr paliwa Purflux CS 170
Pompa zasilająca Bosch FP/K 22 MW 7

Pompa wtryskowa rzędowa
- do modeli 1980 Bosch 0400 075 997 (Bosch PES 5MW 55 320 RS 12)
- od modeli 1980 Bosch 0400 075 992 lub Bosch 0400 075 985 (Bosch PES 5M 55 C 320 RS 108)

Kolejność wtrysku (cylinder nr 1 od strony napędu rozrządu) 1-2-4-5-3

Prędkość obrotowa silnika: na biegu jałowym 750 ? 50 obr/min
Maksymalne obroty silnika: 5100 obr/min
Ustawienie pompy wtryskowej (geometryczny początek tłoczenia) oznaczenie 24° przed ZZ tłoka cylindra nr 1 na kole pasowym wału korbowego naprzeciw znaku stałego

Automatyczne przestawianie wtrysku: system Dieselmatic
Kąt wyprzedzenia wtrysku (testery AVL, Bosch, Souriau, Sun - przy 1000 obr/min silnika): 19°30? ? 1°30? przed ZZ
Wtryskiwacze Bosch 0432 217 093 lub Bosch 0432 217 065
Obsady wtryskiwaczy Bosch KCA 30 SD 2/4
Rozpylacze Bosch DN0SD 220

Ciśnienie otwarcia wtryskiwacza
- nominalne: 11,5 - 12,3 MPa
- minimalne dopuszczalne: 10,4 MPa
- dopuszczalna różnica ciśnienia otwarcia wtryskiwaczy silnika: 0,5 MPa

Świece żarowe
- do lipca 1980: spiralne, Bosch 0250 001 016
- od VIII 1980: sztabkowe, Bosch 0250 201 001

Suchy filtr powietrza, z wymiennym wkładem, Mercedes, Bosch 1457 429 080, Purflux A 604

PODWOZIE
Sprzęgło cierne, jednotarczowe, suche, sprężyna centralna, samoczynna regulacja luzu, sterowane hydraulicznie

Typ Fichtel & Sachs 215 PSD
Średnica okładzin
- zewnętrzna: 215 mm
- wewnętrzna: 145 mm

Grubość okładzin: 3,6 - 3,8 mm
Typ okładzin: Thermoid 846
Pompa wyprzęgnika hydraulicznego: Kugelfischer lub Teves

Średnica tłoka pompy: 19,05 mm
Skok tłoka pompy: 34 mm
Luz między drążkiem i tłokiem pompy: 0,1 - 0,2 mm
Siłownik wyprzęgający: Kugelfischer
Średnica tłoka siłownika: 23,81 mm
Skok tłoka siłownika: 20 mm

Skrzynia biegów: mechaniczna, czterobiegowa plus bieg wsteczny, biegi do przodu synchronizowane

Wał napędowy: przegubowy, przeguby krzyżakowe Mercedes-Benz

Most tylny
Hipoidalna przekładnia głowna
Przełożenie: 3,46 (45/13)

Układ kierowniczy
Mechaniczny; wspomaganie hydrauliczne
Przekładnia kierownicza: kulkowo-śrubowa, segment zębaty, samoczynna regulacja luzu, wspomaganie hydrauliczne

Układ hamulcowy
Hamulec hydrauliczny, dwuobwodowy, wspomaganie podciśnieniowe

Hamulce kół przednich: tarczowe, zacisk pływający, tarcze pełne, ATE lub Bendix

Średnica zewnętrzna tarczy hamulcowej: 278 ? 0,2 mm
Grubość tarczy hamulcowej:
- nominalna: 12,6 mm
- minimalna: 10,6 mm

Klocki hamulcowe: Jurid 226 lub Textar T 269
Grubość klocków hamulcowych:
- nominalna 15 mm
- minimalna dopuszczalna: 7 mm
Średnica cylindra zacisku: 60 mm

Hamulce kół tylnych: tarczowe, ATE lub Girling
Średnica zewnętrzna tarczy hamulcowej: 279 ? 0,2 mm

Grubość tarczy
- nominalna: 10 mm
- minimalna dopuszczalna: 8,3 mm
Nakładki cierne / Jurid 223 lub Jurid 230 lub Textar T 275

Pompa hamulcowa w układzie tandem
Średnica tłoków: 23,81 mm
Skok tłoków: 13/19 mm
Urządzenie wspomagające: podciśnieniowe, ATE T 52/225 T
Średnica tłoka: 228,6 mm
Pompa podciśnienia: A Pierburg KG


Hamulec ręczny: bębnowy, umieszczony wewnątrz tarcz hamulców kół tylnych - "duo-servo", uruchamiany mechanicznie

Ciężar
- masa własna: 1385 kg
- masa całkowita: 1905 kg
- maksymalny ciężar przyczepy niehamowanej: 690 kg
- maksymalna ciężar przyczepy hamowanej: 1200 kg

Pojemność zbiornika paliwa: 65 litrów
Układ smarowania: 5,0 litrów + 1,5 litra na filtr
Układ chłodzenia: 10,0 litrów
Skrzynia biegów: 1,6 litra
Tylny most: 1,0 litr
Układ hamulcowy: 0,5 litra

Paliwo: olej napędowy
Olej silnikowy: SAE 10W 40 lub 10W 50, wymiana oleju silnikowego co 7500 kilometrów (z filtrem)
Olej w skrzyni biegów: ATF A
Olej w tylnym moście: SAE 90
Płyn hamulcowy: SAE J 1703 A, ATE (niebieski), wymiana płynu hamulcowego co 1 rok

Zużycie paliwa
- przy 90 km/h: 7,8 litrów/100 km
- przy 120 km/h: 11,5 litrów/100 km
- w cyklu miejskim: 10,4 litrów/100 km

Prędkość maksymalna: 150 km/h

silniki benzynowe :
.........Moc /// Mom. obr. /// prędkość km/h /// 0-100s

2.0 ....109 /5200 170 168 14.4
2.3 ....136 /5100 205 180 11.5
2.5 ....140 /5500 200 185 11.3
2.8 ....185 /5800 240 200 9.9

silniki diesla:
2.0 D...60 /4400 113 135 27.4
2.0 D...55 /4200 113 130 31
2.2 D...60 /4200 126 135 28.1
2.4 D...72 /4400 137 143 22
2.4 D...65 /4200 137 138 24.6
2.4 D...80 /- - - -
3.0 D...88 /4400 172 155 17.8
3.0 TD 125 /4350 250 - -


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez krynas007 dnia Pon 16:23, 04 Sty 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
krynas007




Dołączył: 20 Cze 2009
Posty: 157
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: woj.Podlaskie

PostWysłany: Wto 14:56, 05 Sty 2010    Temat postu:

c123 Coupé

W 1977 r. program serii 123 został rozszerzony przez trzy nowe warianty nadwozia. Pierwszym z nich była zaprezentowana na marcowym salonie samochodowym w Genewie intrygująca stylistycznie wersja coupé. Trzy nowe modele 230C, 280C i 280CE zastąpiły poprzedzające je modele W114 coupé, których produkcja dobiegła końca między czerwcem a sierpniem 1976 r. Jak poprzednio, nowe coupé były ogólnie bardzo zbliżone konstrukcyjnie i stylistycznie do sedanów. W przeciwieństwie jednak do serii W114, gdzie coupé oparte było na nieskróconej płycie nadwozia czterodrzwiowego, coupé W123 miało zmniejszony rozstaw osi o 85 mm w stosunku do limuzyny. Ta cecha czyniła je stylistycznie bardziej niezależnym i jednorodnym, a tym samym atrakcyjniejszym dla nabywców. Szczególnie tylna część stała się smuklejsza i mniej dominująca, dzięki czemu całe nadwozie coupé było bardziej harmonijne. Zmiany w szkielecie nadwozia, zawieszeniu i wyposażeniu mechanicznym w stosunku do W114 kształtowały się podobnie jak w wersji sedan. Elementy wyposażenia zewnętrznego zaczerpnięto z "topowych" sedanów, czyli 280 i 280E, wszystkie trzy coupé miały zatem szerokie prostokątne lampy przednie, chromowany wlot powietrza do kabiny i chromowane listwy pod lampami tylnymi. Najsłabszy spośród nich, 230C, miał silnik o czterech jedynie cylindrach i mocy 109 KM, co było wystarczające do jazdy komfortowej ale bez ekstrawagancji. Takie stwierdzenie, ale z przymrużeniem oka można by odnieść do wprowadzonego we wrześniu 1977 r. modelu 300CD, ze znanym z wersji sedan pięciocylindrowym silnikiem Diesla o mocy "aż" 80 KM. Ten wręcz dziwaczny model, będący hybrydowym połączeniem luksusowego nadwozia z mało eleganckim i słabym silnikiem, przeznaczony był wyłącznie na rynek USA. Podobnie jak W116 300SD, wprowadzony został do produkcji ze względu na nowe amerykańskie przepisy limitujące średnie zużycie paliwa dla wszystkich dostępnych na rynku USA osobowych Mercedesów. Modele "niskokonsumpcyjne" jako przeciwwaga do tych o największych pojemnościach i największym zużyciu paliwa pozwalały utrzymać sprzedaż tych ostatnich bez przekraczania norm.


Silniki benzynowe :
2.3
pojemność silnika 2307 cm3
typ silnika -
moc silnika 109 KM przy 4800 obr/min
montaż silnika -
rodzaj wałka rorządu -
cylindry -
liczba cylindrów 4
stopień sprężania 9
liczba zaworów na cylinder 2
Osiągi
prędkość maksymalna
skrzynia manualna 170 km/h
skrzynia automatyczna 165 km/h
przyspieszenie do 100 km/h
skrzynia manualna 13.7 s
skrzynia automatyczna 13.9 s
maks. moment obrotowy 186 Nm / 3000 obr.
pojemność baku 65 l
Zużycie paliwa (przejdź do zgłaszanych przez kierowców raportów spalania »)
średnie
skrzynia manualna 9.4 l/100km
skrzynia automatyczna 10.2 l/100km
miasto
skrzynia manualna 14.9 l/100km
skrzynia automatyczna 14.9 l/100km
w trasie
skrzynia manualna 12.1 l/100km
skrzynia automatyczna 13.7 l/100km
Układ napędowy
napęd napęd na tylną oś
liczba biegów 4
skrzynia bezstopniowa 4
hamulce przednie tarczowe
hamulce tylne tarczowe
Pozostałe
masa
skrzynia manualna 1375 kg
skrzynia automatyczna -
dopuszczalna masa
skrzynia manualna 1895 kg
skrzynia automatyczna -
opony 195/75 R14

2.3 136km

pojemność silnika 2299 cm3
typ silnika -
moc silnika 136 KM przy 5100 obr/min
montaż silnika -
rodzaj wałka rorządu -
cylindry -
liczba cylindrów 4
stopień sprężania 9
liczba zaworów na cylinder 2
Osiągi
prędkość maksymalna
skrzynia manualna 180 km/h
skrzynia automatyczna 175 km/h
przyspieszenie do 100 km/h
skrzynia manualna 11.5 s
skrzynia automatyczna 12.3 s
maks. moment obrotowy 205 Nm / 3500 obr.
pojemność baku 65 l
Zużycie paliwa (przejdź do zgłaszanych przez kierowców raportów spalania »)
średnie
skrzynia manualna 8.1 l/100km
skrzynia automatyczna 8.6 l/100km
miasto
skrzynia manualna 13.1 l/100km
skrzynia automatyczna 13.1 l/100km
w trasie
skrzynia manualna 10.3 l/100km
skrzynia automatyczna 11 l/100km
Układ napędowy
napęd napęd na tylną oś
liczba biegów 4
skrzynia bezstopniowa 4
hamulce przednie tarczowe
hamulce tylne tarczowe
Pozostałe
masa
skrzynia manualna 1380 kg
skrzynia automatyczna -
dopuszczalna masa
skrzynia manualna 1900 kg
skrzynia automatyczna -
opony 195/70 R14

2.8


pojemność silnika 2746 cm3
typ silnika -
moc silnika 156 KM przy 5500 obr/min
montaż silnika -
rodzaj wałka rorządu -
cylindry -
liczba cylindrów 6
stopień sprężania 8.7
liczba zaworów na cylinder 2
Osiągi
prędkość maksymalna
skrzynia manualna 190 km/h
skrzynia automatyczna 185 km/h
przyspieszenie do 100 km/h
skrzynia manualna 10.6 s
skrzynia automatyczna 11.3 s
maks. moment obrotowy 223 Nm / 4000 obr.
pojemność baku 80 l
Zużycie paliwa (przejdź do zgłaszanych przez kierowców raportów spalania »)
średnie
skrzynia manualna 9.6 l/100km
skrzynia automatyczna 11.1 l/100km
miasto
skrzynia manualna 17.3 l/100km
skrzynia automatyczna 17.7 l/100km
w trasie
skrzynia manualna 12.8 l/100km
skrzynia automatyczna 14 l/100km
Układ napędowy
napęd napęd na tylną oś
liczba biegów 4
skrzynia bezstopniowa 4
hamulce przednie tarczowe
hamulce tylne tarczowe
Pozostałe
masa
skrzynia manualna 1445 kg
skrzynia automatyczna -
dopuszczalna masa
skrzynia manualna 1965 kg
skrzynia automatyczna -
opony 195/70 R14

2.8 177km

pojemność silnika 2746 cm3
typ silnika -
moc silnika 177 KM przy 6000 obr/min
montaż silnika -
rodzaj wałka rorządu -
cylindry -
liczba cylindrów 6
stopień sprężania 8.7
liczba zaworów na cylinder 2
Osiągi
prędkość maksymalna
skrzynia manualna 200 km/h
skrzynia automatyczna 195 km/h
przyspieszenie do 100 km/h
skrzynia manualna 9.9 s
skrzynia automatyczna 10.8 s
maks. moment obrotowy 234 Nm / 4500 obr.
pojemność baku 80 l
Zużycie paliwa (przejdź do zgłaszanych przez kierowców raportów spalania »)
średnie
skrzynia manualna 9.3 l/100km
skrzynia automatyczna 10.3 l/100km
miasto
skrzynia manualna 18.3 l/100km
skrzynia automatyczna 17.1 l/100km
w trasie
skrzynia manualna 11.8 l/100km
skrzynia automatyczna 13.2 l/100km
Układ napędowy
napęd napęd na tylną oś
liczba biegów 4
skrzynia bezstopniowa 4
hamulce przednie tarczowe
hamulce tylne tarczowe
Pozostałe
masa
skrzynia manualna 1460 kg
skrzynia automatyczna -
dopuszczalna masa
skrzynia manualna 1980 kg
skrzynia automatyczna -
opony 195/70 R14

2.8 188km

pojemność silnika -
typ silnika -
moc silnika 185 KM
-------------




Konstrukcja


Stylistycznie nowe nadwozie w dużym stopniu nawiązywało do produkowanej od 3,5 roku S-klasy W116, i raz na zawsze zrezygnowano w nim ze znanej z poprzednich modeli Mercedesów półramy. Niezależne tylne -zawieszenie w postaci dzielonej osi opartej na półwleczonych wahaczach przeniesione było prawie bez zmian z poprzedniej klasy średniej. Natomiast niezależne przednie zawieszenie oparte na podwójnych wahaczach poprzecznych ze stabilizującymi drążkami skrętnymi zaadaptowano z W116. Wiele innych rozwiązań konstrukcyjnych poprawiających bierne bezpieczeństwo zastosowanych niedawno po raz pierwszy w klasach wyższych (W107 i W116) przeszło do W123. Najważniejszym było zwiększenie sztywności kabiny pasażerskiej przez wzmocnienie struktury dachu, słupków oraz drzwi. Zdolność pochłaniania energii przedniej i tylnej części została znacznie zwiększona przez zastosowanie kontrolowanej strefy zgniotu. Nowością techniczną zastosowaną po raz pierwszy w typie W123, była bezpieczna kolumna kierownicy. Połączona była z przekładnią specjalną metalową rurą, która składała się na bok w przypadku zderzenia. Był to krok w kierunku zmniejszenia niebezpieczeństwa penetracji kolumny kierownicy do wnętrza kabiny.

Charakterystycznym dla nowych modeli szczegółem były poziomo umieszczone przednie podwójne lampy. Za wspólnym kloszem znajdowały się mniejsze od nich lampy przeciwmgielne. Dwa najdroższe modele, 280 i 280E zamiast podwójnych okrągłych reflektorów miały pojedyncze prostokątne. Dodatkowe trzy szczegóły różniły je od słabszych braci: podwójna rura wydechowa z podwójnym wylotem, chromowana kratka wlotu powietrza u nasady przedniej szyby i chromowane listwy pod tylnymi lampami. Typoszereg silników prawie bez zmian przeniesiono do nowej rodziny z poprzedniej. Wyjątkiem był model 250 w którym zamiast starego 2,8-litrowego M130 zastosowano całkiem nową 2,5-litrową jednostkę M123.

Stosownie do długiej tradycji, limuzyny serii 123 były też dostępne jako podwozie z częściową zabudową. Na ich bazie producenci niemieccy i zagraniczni tworzyli ambulanse, półciężarówki i inne samochody do zastosowań specjalnych. Podobnie jak w W115, obok aut o standardowym rozstawie osi (240D, 230) istniały wersje przedłużone (240D, 300D i 250). Ambulanse przeważnie były budowane przez Binz w Lorch i Miesen w Bonn. Najbardziej znanymi producentami karawanów były firmy Pollman w Bremie, Rappold w Wulfrath, Stolle w Hanowerze i Welsch w Mayen.




Koniec produkcji



Produkcja typu W123 dobiegła końca odpowiednio: coupé – sierpień 1985, sedan – listopad 1985 i kombi – styczeń 1986. W ciągu 10 lat produkcji wyprodukowano niemal 2,7 miliona egzemplarzy wszystkich wariantów W123, wśród nich 2375440 sedanów, 13700 przedłużonych limuzyn, 8373 nadwozi specjalnych, 199517 kombi i 99884 coupé. Następcy – niektóre modele z rodziny W124 – wprowadzone zostały na rynek już około rok przed zaprzestaniem produkcji W123, jednakże na nowe coupé chętni musieli poczekać ponad 18 miesięcy.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Podlaski Klub Mercedes Benz Strona Główna -> Sam naprawiam Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
deoxGreen v1.2 // Theme created by Sopel stylerbb.net & programosy.pl

Regulamin